Hebben blogs eigenlijk nog wel zin voor jouw bedrijf in 2024?

Blogs waren een lange tijd een goede manier om aan je SEO te werken. Is dat nu nog steeds zo of kun je beter je tijd en geld ergens anders insteken?
Illustratie door Simone Duiker

Er is tegenwoordig zoveel content, dat je je kan afvragen of het nog de moeite waard is om tijd te steken in het (laten) schrijven van blogs. 

Kort gezegd: ik vind van wel! In dit artikel leg ik je uit waarom blogs nog steeds een plek hebben in jouw marketingstrategie.

Blogs zijn goed voor SEO

De belangrijkste reden om blogs te schrijven is en was altijd SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Het idee is dat door regelmatig relevante en waardevolle content te publiceren, je website hoger kan scoren in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. 

Omdat er tegenwoordig al zoveel online te vinden is, lijkt het misschien alsof je er niet meer tussen kan komen. Maar: organische groei door content werkt nog steeds. Het is alleen wel belangrijk dat je goede artikelen plaatst die daadwerkelijk waarde hebben voor jouw klant, niet één of ander standaard tekstje van ChatGPT. Om echt goed te scoren, moeten mensen namelijk wel blijven hangen om het artikel ook echt te lezen. En met goede trefwoorden, een strakke structuur en veel interne links natuurlijk. Het algoritme veranderd continu, en het is niet altijd makkelijk bij te houden, maar goede content blijft altijd relevant. 

Ben je op deze blog terecht gekomen via Google? Nou, dan is mijn punt helemaal gemaakt! 

Blogs hebben blijvende waarde

Je zult het vast wel eens hebben meegemaakt: je hebt een superspecifieke vraag over bijvoorbeeld een niche hobby en je komt ineens terecht op een blogpost of internetforum uit 2008. Dat zijn posts die niet geschreven zijn met het doel te scoren, maar die dat wel doen. Anders dan bij andere kanalen, hebben blogs blijvende waarde, vooral als daar een goede strategie achter zit. Waar een Instagram-post binnen een paar uur verdwenen is, hoef je een blog maar één keer te schrijven. De waarde blijft.

Het is goed om even de tijd te nemen om na te denken over je contentstrategie. Verschillende artikelen kunnen verschillende doelen hebben. Als je wilt dat jouw content altijd waardevol is, dan moet een deel ervan ‘evergreen’ zijn. Dit is een marketingterm voor content die altijd relevant is en niet gerelateerd aan actualiteiten. Dat betekent dat je artikelen dus schrijft met het doel altijd van waarde te zijn en mogelijk ook oude artikelen update wanneer er weer iets veranderd is.

Blogs helpen vertrouwen op te bouwen

Iets wat nog wel eens wordt vergeten door mensen die puur en alleen kijken naar de cijfers, is dat blogs ook helpen bij het opbouwen en versterken van je merkidentiteit. Door regelmatig te bloggen over onderwerpen die relevant zijn voor jouw doelgroep, positioneer je jezelf als een autoriteit en betrouwbare bron van informatie. Je kunt immers laten zien dat je weet waar je het over hebt. Goed voor het vertrouwen van bestaande én nieuwe klanten.

Blogs kun je makkelijk gebruiken voor andere kanalen

Wat ook fijn is, is dat je blogs makkelijk kan omzetten naar content voor andere kanalen. Je kunt natuurlijk gewoon de link plaatsen, maar je kunt ook de blog vertalen in een goed haakje met bulletpoints en daar dan bijvoorbeeld een Instagram Reel of carousel van maken. Zo is het onderzoek dat je hebt gedaan voor het schrijven van de blog dubbel de moeite waard. Je zou er zelfs een video-essay van kunnen maken, als je niet cameraschuw bent. 

Genoeg redenen om blogs toch een kans te geven dus! Als je organisch succes wilt hebben op Google, kun je er eigenlijk niet omheen. 

Wil je ook aan blogs beginnen voor jouw bedrijf, maar ben je zelf niet zo’n schrijver? Neem dan contact met me op, ik help je graag.

 

Meer artikelen:

Ga naar de inhoud