Dit artikel is een onderdeel van mijn serie over hoe je een goede bedrijfsnaam kunt bedenken:
- Denk na over je branding
- Bepaal wat je doelgroep is
- Check waar een goede bedrijfsnaam aan moet voldoen
- Bedenk een goede bedrijfsnaam
- Test of jouw naam kwalitatief goed en beschikbaar is
- Verander jouw bedrijfsnaam op alle belangrijke plekken
Als het goed is heb je nu een idee wie je bent, wat je doet, wie je doelgroep is en waar een goede bedrijfsnaam aan moet voldoen.
Dus gaan we beginnen met het creatieve werk: het brainstormen. Mensen denken vaak dat inspiratie iets is wat je ‘overkomt’, maar niets is minder waar. Soms heb je alleen even een duwtje in de rug nodig.
Ik raad aan om voor de volgende opdracht even de tijd te nemen – laten we zeggen, een half uur tot uur – en dan even iets anders te gaan doen. Het liefst iets waar je rustig verder kan denken, zoals wandelen of koken. Met een ‘prompt’, zoals de volgende opdracht, zet je als het ware je brein aan. In de loop van de dag neem je allemaal dingen in je op die je eraan kan koppelen. Dan kan ineens het lichtje gaan branden.
Voorbeeld: Wist je dat datingapp Tinder eerst Matchbox zou heten? Uiteindelijk waren de founders van het bedrijf toch niet helemaal tevreden over die naam, maar ze bleven trouw aan het ‘vuur’-thema. Tinder is namelijk droog gras of hout dat makkelijk vlam vat. Zo heb je een soort van fantasienaam die toch gegrond is in de taal, beschermbaar is – én de juiste associaties oproept: de vonk die overspringt, een vlam op het oog hebben – etc. Dit leende zich ook weer mooi voor het logo: een vlammetje.
Opdracht 1: Inspiratie opdoen
Goed! Nu eerst aan de slag:
- Schrijf zoveel mogelijk woorden op die jij associeert met jouw bedrijf, product of merk (denk aan fysieke, functionele en emotionele kenmerken)
- Schrijf ook objecten op die te maken hebben met jouw bedrijf of industrie (bijvoorbeeld voor iets in de horeca/voedselindustrie: garde, oven, pan, etc)
- Ga nu een stapje verder en schrijf ook bijvoorbeeld kleuren, dieren, bloemen, boeken, films, schilderijen of andere symbolen op die jij bij jouw merk vindt passen
- Pak het synoniemenwoordenboek erbij en schrijf de synoniemen op voor de woorden die je tot nu toe het meest aanspreken
- Nederlands: https://synoniemen.net/
- Engels: https://www.thesaurus.com/
- Schrijf van de woorden die je aanspreken eventueel ook de vertaling, bijvoorbeeld in het Engels, Spaans of Frans (Google Translate is je beste vriend)
Je kunt hierbij ook je eigen categorieën bedenken – misschien zijn architecten, kunststromingen, wetenschappelijke termen of muziek een goede inspiratiebron. Het is helemaal aan jou.
Opdracht 2: Brainstormen
Als het goed is heb je nu een groot aantal woorden waar je mee verder kan. Dit kun je zien als onze bouwstenen die we gaan gebruiken om onze naam te bouwen. In deze opdracht laten we een aantal technieken los op deze woorden, om zo tot een originele naam te komen.
- Kun je een letter toevoegen of veranderen naar een andere letter die bijna hetzelfde klinkt? (denk IE > Y of I of andersom, s > sch of andersom, C > K of CK of andersom, UI > UY, O naar EAU etc. Voorbeelden: Lekker > Lecker, Huis > Huys, Raak > Raack)
- Kun je twee woorden met elkaar combineren?
- Kun je een voorzetsel of achterzetsel aan een stamwoord toevoegen? (Denk -OS, -IS, -AS, IFY)
- Kun je letters weghalen uit bepaalde woorden (zonder dat het onuitspreekbaar wordt)?
- Kun je een woord toevoegen (dit is vaak wel een beetje cliché, maar goed) bijvoorbeeld: place, plaza, fabriek, huis, plaats, etc).
Tip: je kunt ook de woorden gebruiken en invoeren in een online naamgenerator. Hier zijn talloze voorbeelden van online te vinden. Het is af te raden om de suggesties hiervan klakkeloos over te nemen, maar het kan zeker een extra bron van inspiratie zijn – al moet je soms wel even zoeken voordat je iets bruikbaars hebt.
Voorbeelden:
Blijf net zo lang experimenteren met de woorden totdat jij een aantal namen hebt waar je tevreden mee bent. Deze gaan we vervolgens testen.
Kun je geen goede namen vinden? Ga dan alsnog verder met de volgende stap, namelijk het testen van de naam. Soms leidt juist het testen tot goede ideeën! Het creatieve proces is immers geen rechte lijn, maar eerder een kronkelige weg. Soms moet je de stappen even opnieuw doorlopen voordat je goud vindt.
—-
Hoi, ik ben Simone – freelance copywriter en allround creatieveling. Kan jij wel een creatieve sparringpartner gebruiken, voor bijvoorbeeld je marketing, teksten of design? Bekijk mijn diensten of neem contact op.