Freelance creative copywriter Friesland

Hoe test je of jouw bedrijfsnaam goed en beschikbaar is?

Een bedrijfsnaam moet niet alleen goed klinken, het moet ook beschikbaar zijn. Zo test je of jouw naam goed werkt.
Geel vierkant met de tekst: hoe test je jouw bedrijfsnaam?
Afbeelding door Simone Duiker

Dit artikel is een onderdeel van mijn serie over hoe je een goede bedrijfsnaam kunt bedenken:

  1. Denk na over je branding
  2. Bepaal wat je doelgroep is
  3. Check waar een goede bedrijfsnaam aan moet voldoen
  4. Bedenk een goede bedrijfsnaam
  5. Test of jouw naam kwalitatief goed en beschikbaar is
  6. Verander jouw bedrijfsnaam op alle belangrijke plekken

 


 

Nu is het tijd om jouw lijstje met namen te testen. Allereerst doen we een vrij simpele check die je zelf snel kan uitvoeren. Houd de vorige opdrachten in gedachten, zodat je precies weet waaraan jouw naam moet voldoen. 

Hoe check je of jouw bedrijfsnaam beschikbaar is?

Check de domeinnaam

Controleer of de domeinnaam nog beschikbaar is met de extensie (.nl, .com) die jij voor ogen hebt. Dit kun je doen op bijna elke website die hostingpakketten aanbiedt – bijvoorbeeld www.sidn.nl, transip.nl, godaddy.com of strato.nl. Handig: deze sites geven vaak ook alternatieven als de naam die je hebt ingevoerd niet beschikbaar is.

Controleer het handelsregister

Je wilt natuurlijk ook weten of de naam die je voor ogen hebt niet al in gebruik is door een andere ondernemer. Controleer daarom ook altijd even het handelsregister van de Kamer van Koophandel, via https://www.kvk.nl/zoeken. Controleer eventueel ook alternatieve spellingsvarianten. 

Check Google & Google Images

Je wilt ook niet dat jouw naam vreemde associaties oproept. Een makkelijke manier om dit te checken is onze goede oude vriend: Google. Vergeet ook niet even te zoeken op de afbeeldingen! Mocht het negatieve resultaten hebben, probeer de oorzaak ervan te achterhalen en weeg voor jezelf af hoeveel mensen daadwerkelijk deze link zouden leggen. 

Check social media

Als je van plan bent sociale media in te zetten voor jouw bedrijf, dan wil je het liefst natuurlijk het alleenrecht op die naam. Controleer de naam voor alle mogelijke sociale media die jij nu (of in de toekomst) van plan bent in te zetten. Is de naam niet beschikbaar? Gooi de naam niet meteen weg, maar kijk of je een variant kan vinden waar je tevreden mee bent – probeer het bijvoorbeeld met ‘nl’ erachter.

Controleer het BOIP (Benelux office for Intellectual Property)

Het BOIP is het merkenregister van de Benelux. Als je zo’n ™ of Ⓡ kenmerk ziet staan naast een naam of merk, betekent dit dat de naam beschermd is en dus terug te vinden is in het BOIP-register. Controleer hier of je naam nog beschikbaar is.

Hoe test je of jouw bedrijfsnaam kwalitatief goed is?

Het is natuurlijk niet alleen belangrijk dat de naam beschikbaar is – de naam moet ook werken. Daarmee bedoel ik: het moet passen bij je bedrijf, geen vreemde associaties oproepen en duidelijk te verstaan zijn. We gaan nu een klein onderzoek doen met om erachter te komen of mensen de naam interpreteren zoals jij dat wilt. 

Het beste is om de volgende opdracht met een diverse groep mensen te doen. Mensen met een verschillende leeftijd of achtergrond kunnen de naam namelijk heel anders opvatten. Zo krijg je een idee van hoe verschillende mensen de naam lezen. Belangrijk is natuurlijk ook dat je tenminste één iemand hebt die binnen jouw beoogde doelgroep valt. Wil je de naam bijvoorbeeld ook in Duitsland gebruiken, dan moet het geen rare betekenis hebben in Duitsland.

Het kan verleidelijk zijn om nu te gaan vragen wat mensen van de naam vinden, maar er is een grote kans dat mensen op dit moment niet op de naam reageren zoals jij wilt dat ze reageren, terwijl ze op dit moment niet dezelfde kennis hebben als jij. Een woord zegt nu misschien nog niks, maar straks kun jij er invulling aan gaan geven. Woorden als Kleenex, Ziggo en HEMA hadden vroeger immers ook weinig betekenis. Laat het dus niet een al te emotionele beslissing worden, en probeer je te houden aan het rationele proces.

  • Uitspreekbaarheid: Vraag ten minste drie mensen om de naam uit te spreken.
    • Spreken zij de naam zo uit als dat jij had bedoeld?
  • Spelling: Vraag ten minste drie andere mensen om de naam op te schrijven.
    • Spellen zij de naam zoals jij had bedoeld? 
  • Associaties: Vraag een groep mensen om ten minste vijf woorden op te schrijven die bij hen opkomen wanneer zij deze naam zien.
    • Komen deze woorden overeen met hoe jij wilt dat mensen jouw merk zien?

Check, check, check? Dan heb je een wellicht een goede naam te pakken! Als je je naam wil registreren als merk, is het verstandig om de naam nog even goed te laten checken door een merkjurist. 

Zo niet, dan kun je nu aan de slag met het veranderen van je bedrijfsnaam. Om je hierbij te helpen, heb ik een handige to-do lijst opgesteld. 

Deel artikel:

Meer artikelen:

Blauw vierkant met de tekst: hoe bepaal je jouw doelgroep

Hoe bepaal je je doelgroep?

Als je bezig gaat met je communicatie en marketing, is het wel zo handig als je weet tegen wie je het hebt. Bepaal je doelgroep met onderzoek en persona’s.

Ga naar de inhoud