Freelance creative copywriter Friesland

Wat kost het om een bedrijfsnaam te laten bedenken?

Als het niet lukt om een goede bedrijfsnaam te verzinnen, dan is uitbesteden misschien een optie. Maar wat kost dat eigenlijk?
Illustratie van een rijtjeshuis met op de gevel de tekst: 'Vooralsnog Naamloos'
Afbeelding door Simone Duiker

Een naam geven aan een bedrijf is een lastig keuze die veel impact kan hebben op een bedrijf. Een goede naam kan jouw bedrijf een vliegende start geven, terwijl je door een slechte naam klanten misloopt, een scheve reputatie oploopt of zelfs een rechtszaak aan je broek krijgt. En als je naar verloop van tijd dan je naam weer moet veranderen, ben je alle opgebouwde naamsbekendheid in één klap kwijt.

Het liefst kies je dus meteen een goede naam die voldoet aan alle regels, zodat je van alle voordelen profiteert en geen last hebt van de nadelen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want waarschijnlijk is alles wat je bedenkt al bezet – en als het nog vrij is op de KvK dan is de domeinnaam vast al geclaimd. Het kost je al meer tijd dan je lief is, en je bent nog geen stap verder. 

Uitbesteden klinkt dan als een goede optie. Hier hangt alleen wel een prijskaartje aan. Hoeveel precies verschilt per bedrijf, maar voor grote bedrijven is het al snel drie nullen achter de komma, of meer. Over het algemeen zal een agency duurder zijn dan een freelancer, maar natuurlijk komen ook zij in alle soorten en maten, dus kijk vooral eens in hun portfolio om te kijken wat voor klanten zij tot dan toe hebben geholpen. Als deze bedrijven lijken op jouw bedrijf qua omvang en reputatie, dan is er een kans dat dit bedrijf wel een prijs vraagt die binnen jouw budget valt. De kans dat het onder de 500 euro kost acht ik klein, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om een offerte aan te vragen. 

Naambureaus & agencies

In de regel geldt: hoe groter het bedrijf, hoe groter het prijskaartje. Grote design agencies die klanten als Philips, Nike en Ahold in hun portfolio hebben staan, zullen de hoofdprijs vragen. Hun projecten zijn vaak complex en hun diensten rijken meestal verder dan alleen het leveren van de naam. Ze bieden ook onderzoekstrajecten, strategiesessies en helpen bij het creëren van een draagvlak voor de naam binnen een organisatie. 

Zij werken vaak voor bestaande bedrijven die nieuwe producten lanceren en een naam nodig hebben, bedrijven die gaan fuseren en bedrijven die andere markten willen betreden, maar daarbij tegen juridische problemen aanlopen met hun naam.

High-stakes projecten dus, waar fouten kunnen resulteren in een miljoenenverlies. Dit soort bureaus hebben vaak meerdere mensen die tegelijkertijd aan een project werken. Dit wordt allemaal doorberekend in de prijs. Ga er dus ook maar van uit dat het ontwikkelen van een naam bij een middelgroot merkenbureau begint rond de vijfduizend euro en – afhankelijk van de complexiteit van het project en de grootte van het bureau en de opdrachtgever – op kan lopen tot in de honderdduizenden euro’s.

Freelancers en zzp’ers

Een goedkopere optie is de freelancer. Vaak hebben zzp’ers die zich specialiseren in het bedenken van bedrijfsnamen een basiskennis van de juridische aspecten, maar ligt de focus vooral op het creatieve gedeelte. 

Freelancers (of zzp’ers, het is eigenlijk hetzelfde) werken voor zichzelf en zijn daardoor minder kwijt aan kantoorruimte, loonkosten, koffie, etc. Dat betekent dat ze ook dat ze een kleiner prijskaartje kunnen vragen. Veel freelancers opereren trouwens ook onder een eigen bedrijfsnaam, wat de indruk kan wekken dat het om een bureau gaat. 

Soms rekenen zzp’ers een uurtarief, maar in de wereld van het naam maken is het gebruikelijker dat ook zij een prijs op maat berekenen. Ik heb natuurlijk geen overzicht van wat elke freelancer precies kost, maar ik gok dat bijna niemand het onder de €500,- zal doen, anders kan het bijna niet uit.

Als zzp’ers wel hun kostprijs berekenen op basis van het aantal gewerkte uren helpt het als je vooraf goed hebt nagedacht over jouw merk: wie je bent, wat je doet, waarom, wat je uit wilt stralen en hoe jij je wilt plaatsen ten opzichte van de concurrent. Dat scheelt een hoop heen-en-weer met de freelancer en kan dus tijd en geld besparen. 

Andere opties

Is uitbesteden toch te duur voor jou? Dan zit er niets anders op en zul je toch zelf aan de slag moeten. Op mijn website vind je tips en advies om een goede naam te bedenken. Succes!

Deel artikel:

Meer artikelen:

Blauw vierkant met de tekst: hoe bepaal je jouw doelgroep

Hoe bepaal je je doelgroep?

Als je bezig gaat met je communicatie en marketing, is het wel zo handig als je weet tegen wie je het hebt. Bepaal je doelgroep met onderzoek en persona’s.

Ga naar de inhoud