Wat kost het om een bedrijfsnaam te laten bedenken?

Als het niet lukt om een goede bedrijfsnaam te verzinnen, dan is uitbesteden misschien een optie. Maar wat kost dat eigenlijk?
Illustratie door Simone Duiker

Een naam geven aan een bedrijf is een lastig keuze die veel impact kan hebben op een bedrijf. Een goede naam kan jouw bedrijf een vliegende start geven. Een slechte naam kan ervoor zorgen dat je klanten misloopt, een rechtszaak tegen je wordt aangespannen of een verkeerde reputatie bezorgen. En als je naar verloop van tijd dan je naam moet veranderen, is alle opgebouwde naamsbekendheid in één klap kwijt en ben je weer terug bij af. 

Het liefst kies je dus meteen een goede naam en krijg je te maken met alle bijkomende voordelen en geen van de nadelen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want alles wat je bedenkt is al bezet – als het nog vrij is op de KvK dan is de domeinnaam wel geclaimd, en die wil je juist zo graag. Het kost je al meer tijd dan je lief is, maar je bent nog geen stap verder. 

Uitbesteden is dan wellicht een goede optie. Hier hangt alleen wel een prijskaartje aan van honderden tot honderdduizenden euro’s. Hoeveel precies verschilt per bedrijf. Over het algemeen zal een agency duurder zijn dan een freelancer, maar natuurlijk komen ook zij in alle soorten en maten, dus kijk vooral eens in hun portfolio om te kijken wat voor klanten zij voorheen hebben geholpen. Als deze bedrijven lijken op jouw bedrijf qua omvang en reputatie, dan is er een kans dat dit bedrijf wel een prijs vraagt die binnen jouw budget valt. De kans dat het onder de 500 euro kost acht ik klein, maar het kan natuurlijk geen kwaad om een offerte aan te vragen. 

Naambureaus & agencies

In de regel geldt: hoe groter het bedrijf, hoe groter het prijskaartje. Grote design agencies die klanten als Philips, Nike en Ahold in hun portfolio hebben staan, zullen de hoofdprijs vragen. Hun projecten zijn vaak complex en hun diensten rijken vaak verder dan alleen het leveren van de naam. Ze bieden ook onderzoekstrajecten, strategiesessies en helpen bij het creëren van een draagvlak voor de naam binnen een organisatie. 

Zij werken vaak voor bestaande bedrijven die nieuwe producten lanceren en een naam nodig hebben, bedrijven die gaan fuseren en bedrijven die andere markten willen betreden, maar daarbij tegen juridische problemen aanlopen met hun naam.

High-stakes projecten dus, waar fouten kunnen resulteren in een miljoenenverlies. Dit soort bureaus hebben vaak meerdere mensen die tegelijkertijd aan een project werken. Dit wordt allemaal doorberekend in de prijs. Ga er dus ook maar van uit dat het ontwikkelen van een naam bij een middelgroot merkenbureau begint rond de vijfduizend euro en – afhankelijk van de complexiteit van het project en de grootte van het bureau en de opdrachtgever – op kan lopen tot in de honderdduizenden euro’s.

Freelancers en zzp’ers

Een goedkopere optie is de freelancer. Vaak hebben zzp’ers die zich specialiseren in het bedenken van bedrijfsnamen een basiskennis van de juridische aspecten, maar ligt de focus vooral op het creatieve gedeelte. 

Freelancers (of zzp’ers, het is eigenlijk hetzelfde) werken voor zichzelf en zijn daardoor minder kwijt aan kantoorruimte, loonkosten, koffie, etc. Dat betekent dat ze ook dat ze een kleiner prijskaartje kunnen vragen. Veel freelancers opereren trouwens ook onder een eigen bedrijfsnaam, wat de indruk kan wekken dat het om een bureau gaat. 

Soms rekenen zzp’ers een uurtarief, maar in de wereld van het naam maken is het gebruikelijker dat ook zij een prijs op maat berekenen. Ik heb natuurlijk geen overzicht van wat elke freelancer precies kost, maar ik gok dat bijna niemand het onder de €500,- zal doen, anders kan het bijna niet uit.

Als zzp’ers wel hun kostprijs berekenen op basis van het aantal gewerkte uren helpt het als je vooraf goed hebt nagedacht over jouw merk: wie je bent, wat je doet, waarom, wat je uit wilt stralen en hoe jij je wilt plaatsen ten opzichte van de concurrent. Dat scheelt een hoop heen-en-weer met de freelancer en kan dus tijd en geld besparen. 

Andere opties

Is uitbesteden toch te duur voor jou? Dan zit er niets anders op en zul je toch zelf aan de slag moeten. Op mijn website vind je tips en advies om een goede naam te bedenken. Ook kun je je inschrijven voor mijn online cursus bedrijfsnaam bedenken. Daar leer je alles wat erbij komt kijken om een bedrijfsnaam te bedenken en krijg je een aantal opdrachten om gericht op zoek te gaan.

Online cursus Bedrijfsnaam bedenken

Lukt het jou maar niet om een goede bedrijfsnaam te bedenken waar je helemaal achter staat? Dan is deze cursus perfect voor jou.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Meer artikelen: