Dit artikel is een onderdeel van mijn serie over hoe je een goede bedrijfsnaam kunt bedenken:
- Denk na over je branding
- Bepaal wat je doelgroep is
- Check waar een goede bedrijfsnaam aan moet voldoen
- Bedenk een goede bedrijfsnaam
- Test of jouw naam kwalitatief goed en beschikbaar is
- Verander jouw bedrijfsnaam op alle belangrijke plekken
Een bedrijfsnaam bedenken is een spannend en moeilijk onderdeel van het beginnen van een onderneming. Zodra je je hebt ingeschreven bij de KvK is het officieel! Het is dan ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je bedrijfsnaam aan alle wettelijke eisen voldoet en ook in de praktijk goed werkt. Bovendien is het heel veel werk als je de naam later weer moet aanpassen, zoals je wel kunt zien aan de to-do list voor het veranderen van een naam. Test je naam dus goed en zorg ervoor dat hij aan alle regels voldoet.
1. Het is uniek in haar sector en regio
Waar de naam aan moet voldoen hangt er vanaf wat je bedrijf doet en waar haar ambities liggen. Als jij de eerste bent die een bepaalde naam gebruikt in een bepaalde sector of regio, dan heb je bescherming op die naam volgens het handelsnaamrecht. Dat betekent dat een soortgelijke onderneming niet mag handelen onder dezelfde naam (of een naam die er op lijkt) in hetzelfde gebied. Een restaurant in Groningen kan dus best dezelfde naam hebben als een loodgieter in dezelfde regio of een restaurant in Limburg, maar als er al een ander restaurant is in Groningen met die naam, heb je pech.
2. Het is onderscheidend
Wil je de naam goed beschermen, dan kun je je bedrijfsnaam als merk registreren bij het merkenregister van de Benelux (BOIP). Om dit te kunnen doen, moet je naam wel aan een aantal strengere eisen voldoen. De belangrijkste is dat je naam onderscheidend genoeg is en dus geen beschrijvende woorden bevat. Als je een bakker bent en je de naam ‘De Broodjesbakker’ kiest, dan kun je dat dus niet verder beschermen.
Ook als je niet van plan bent je naam als merk te registreren, is het vaak handig om een onderscheidende, niet-beschrijvende naam te kiezen. Dit is namelijk vaak herkenbaarder en makkelijker te onthouden. Probeer niet alles in de naam te zeggen, want dit gaat waarschijnlijk ten koste van jouw onderscheidende factor. Een kleine referentie naar wat het bedrijf doet is vaak beter dan wanneer je alles wat je bedrijf doet probeert uit te leggen in de naam.
3. Het is niet misleidend
Het klinkt misschien verleidelijk om voor een fake-it-until-you make-it-aanpak te kiezen en je groter of anders voor te doen, maar helaas mag dit niet. Ook mag je niet de voornaam of achternaam van iemand anders gebruiken, alleen je eigen (tenzij iemand anders die al gebruikt). Dan zijn er ook nog een aantal wettelijk beschermde beroepstitels, zoals arts, accountant of advocaat. Alleen als je geregistreerd bent in het wettelijk register van deze beroepsgroep mag je deze in je handelsnaam terug laten komen.
4. Het is goed uit te spreken en makkelijk te spellen
Het lijkt misschien een open deur, maar het is iets dat in de creatieve waas nogal eens vergeten wordt: een naam moet makkelijk te schrijven en uit te spreken zijn. Een naam kan er op papier nog zo mooi uit zien, maar er bestaat een kans dat mensen het heel anders uitspreken dan dat je wil. Andersom komt het ook voor dat iets nog zo prachtig kan klinken, maar dat het onmogelijk is om eruit af te leiden hoe je het dan schrijft. Niet handig voor je vindbaarheid op de zoekmachines.
5. Het is toekomstbestendig
Nokia maakte vroeger toiletpapier en Samsung gedroogde vis en noedels. Zij gingen, net als veel andere bedrijven, uiteindelijk iets heel anders doen dan wat ze in het begin van plan waren. Bij het kiezen van een naam is het dus verstandig om er rekening mee te houden dat je op den duur misschien van koers verandert en niet een al te specifieke naam kiest (denk: De Koffiebonenspecialist). Ook als je van plan bent om in de toekomst naar andere landen uit te breiden, is het handig om dat mee te nemen in de keuze van je naam. Zorg ervoor dat de naam dan ook in andere landen goed uit te spreken is en niet per ongeluk een vreemde betekenis heeft of negatieve associaties oproept.
6. Het bevat geen vreemde tekens
Ik zou het persoonlijk sowieso afraden om leestekens en getallen te gebruiken in je naam. Probeer het namelijk maar eens uit te spreken en kijk dan of anderen meteen weten hoe je het schrijft. Maar veel leestekens zijn ook gewoon niet toegestaan. Voor een registratie bij de Kamer van Koophandel mag je alleen @ & + en – gebruiken.
7. Het past bij het bedrijf en haar doelen
Een passende naam, is een naam die de goede associaties oproept en de juiste uitstraling heeft. Heb je een hippe startup, dan is een korte fantasienaam dus wellicht de beste keuze. Maar als je een familierestaurant hebt dat er uit moet komen te zien alsof al generaties bestaat, dan kun je beter kiezen voor een traditionele naam die deze waarden weerspiegelt. Een naam kan luxe uitstralen, of juist laten zien dat je een goede prijs aanbiedt. Het is maar net waar je voor wilt kiezen.
Als de naam aan al deze eisen voldoet, dan heb je met zekerheid een sterke bedrijfsnaam. Wil je het liever uitbesteden? Lees dan mijn blog over wat het kost om een naam te laten bedenken.