Freelance creative copywriter Friesland

To-do-lijst voor als je jouw bedrijfsnaam wilt veranderen

Bij het veranderen van een bedrijfsnaam komt veel kijken. Hier een handig overzicht van wat je allemaal aan moet passen bij een naamsverandering.
Illustratie van een to-do lijstje
Afbeelding door Simone Duiker

Dit artikel is een onderdeel van mijn serie over hoe je een goede bedrijfsnaam kunt bedenken:

  1. Denk na over je branding
  2. Bepaal wat je doelgroep is
  3. Check waar een goede bedrijfsnaam aan moet voldoen
  4. Bedenk een goede bedrijfsnaam
  5. Test of jouw naam kwalitatief goed en beschikbaar is
  6. Verander jouw bedrijfsnaam op alle belangrijke plekken

 


 

Misschien past de naam niet meer goed met wat je bedrijf doet of ermee uit wilt stralen, misschien wil je een nieuwe markt betreden en heeft de huidige naam daar een vieze betekenis, misschien bleek je naam niet aan alle regels te voldoen, of misschien bleek achteraf een concurrent de naam toch al geclaimd te hebben en krijg je ineens de rechter achter je aan. Wat je reden ook is, het zal vast een goede zijn, want een bedrijfsnaam veranderen is een hele klus. 

Naast dat het veel werk is, zitten er ook verborgen kosten aan een naamsverandering vast. Denk aan het ontwerpen van een nieuwe huisstijl, het laten drukken van nieuwe visitekaartjes, verpakkingsmateriaal en ander drukwerk, en het aanpassen van de statuten. Daarnaast raak je al je opgebouwde naamsbekendheid kwijt en moet je veel investeren in het communiceren van de verandering naar je klanten en relaties. Houd daar dus rekening mee voordat je definitief een keuze maakt. 

Als je echt zeker weet dat je je naam wilt veranderen, dan is de eerste stap: het bedenken van een nieuwe bedrijfsnaam. Je wilt hierbij natuurlijk niet weer dezelfde fouten maken, dus check de naam goed! Je kunt ook iemand anders je naam voor je laten bedenken als dat binnen je budget past.

Hieronder een to-do-lijstje. Deze is vrij breed opgesteld om alle soorten bedrijven zo goed mogelijk te bedienen, maar elk bedrijf zal natuurlijk zijn eigen unieke takenlijstje hebben. 

Tip: maak een lijstje met alle plekken waar je jouw naam gebruikt. Begin met alles wat je zelf nu kan bedenken en wat relevant is voor jou van de punten hieronder. Vul het in de loop van een week of maand aan met plekken die je daarna nog tegenkomt. Aan het einde heb je een to-do-lijstje op maat en kun je veel sneller de naamsverandering doorvoeren, zonder dat je iets vergeet. 

To-do-lijst bedrijfsnaam veranderen:

  • Een nieuwe naam bedenken
  • Beschikbaarheid nieuwe bedrijfsnaam onderzoeken (handelsregister, domeinnaam, social media, etc)
  • Handelsnaam wijzigen bij de Kamer van Koophandel
  • Nieuw logo/huisstijl (laten) ontwerpen
  • Statuten updaten (als je deze hebt) 
  • Nieuwe domeinnaam registreren
  • Website overzetten (en overal de naam updaten)
  • Oude website doorverwijzen naar nieuwe website
  • Oude email doorverwijzen naar nieuwe email
  • Winkelgevel, visitekaartjes, drukwerk, etc aanpassen
  • Documenten updaten (factuur, offerte, etc)
  • Zakelijke rekening updaten
  • Vergunningen en andere zakelijke documenten updaten
  • Sociale media accounts veranderen 
  • Online advertenties updaten (Google, social media, etc)
  • Naamsverandering communiceren naar klanten en relaties  (e-mail, social media, etc)
  • Vermeldingen op andere websites vragen de naam aan te passen
Veel succes! 
 

Deel artikel:

Meer artikelen:

Blauw vierkant met de tekst: hoe bepaal je jouw doelgroep

Hoe bepaal je je doelgroep?

Als je bezig gaat met je communicatie en marketing, is het wel zo handig als je weet tegen wie je het hebt. Bepaal je doelgroep met onderzoek en persona’s.

Ga naar de inhoud