Freelance creative copywriter Friesland

Wat is branding en waar begin je?

Wat is branding precies? Ik leg het uit en geef een aantal tips waarmee je de eerste stappen kan zetten richting het bouwen van een merk.
Illustratie van papier op gele achtergrond met de tekst: wat is branding en waar begin je?
Afbeelding door Simone Duiker

Nee, branding is niet alleen je huisstijl. In dit artikel ga ik dieper in op wat branding precies is en hoe het bijna alle aspecten van jouw product of onderneming beïnvloed. Daarnaast geef ik een aantal tips waarmee je de eerste stappen kan zetten richting het bouwen van een merk.  

Wat is branding?

Wat is een brand nu eigenlijk? Marty Neumeier van het boek ‘The Brand Gap’, omschrijft het als volgt: een merk of brand is het gevoel van een persoon over een bepaald product, dienst of organisatie. Het is dus niet wat jij vindt dat jouw bedrijf is, maar wat de klant vindt dat het is. En elke klant heeft een eigen beeld daarvan. Het brand leidt dus een eigen leven en is niet door het bedrijf te beheersen, maar wél te beïnvloeden. Door communicatie, uitstraling en service.

Het is dus veel breder dan alleen een huisstijl, een bedrijfsnaam of een logo. Branding is eigenlijk de onderliggende visie waaruit alle keuzes gemaakt worden. Als je beweert een duurzaam bedrijf te zijn, dan moet dat dus niet alleen blijken uit een mooi, groen logo, maar ook uit de acties van je bedrijf. En dan kun je dus niet massageproduceerde kleren van polyester gemaakt uit Bangladesh gaan verkopen. 

Om jouw bedrijf of merk goed van start te laten gaan, is het dus handig als je eerst goed weet waar jouw merk voor staat. Dit is iets anders dan een ondernemingsplan. Het gaat namelijk niet zo zeer over wat het bedrijf doet, maar meer over haar identiteit. 

Onze eigen identiteit beïnvloed de manier waarop wij ons uitspreken, hoe wij ons aankleden en welke beslissingen wij nemen. Dat is voor een merk eigenlijk net zo. En waar nu nog een leeg canvas is, kunnen we straks aan de hand van de identiteit invulling geven aan het merk en zo keuzes maken over de naam, logo’s, kleuren, lettertypes, gebruikerservaring, prijs – noem maar op. 

Wil je een succesvol merk lanceren, dan is het belangrijk dat het helder is wat die identiteit is én dat je consistent je keuzes daarop baseert. Het geheel moet makkelijk te begrijpen zijn, anders riskeer je dat het merk niet wordt gezien zoals dat je bedoeld had. Het verhaal dat je vertelt moet dus kloppen, op elk moment dat jouw klant in aanmerking komt met jouw bedrijf of product.

Je kunt ook beter niet gaan beweren dat je alles doet voor iedereen, want dan raakt je boodschap haar daadkracht kwijt. Je kan dus niet én de goedkoopste zijn, én de beste producten hebben, én de beste service bieden. Dat is te verwarrend en bovendien een beetje ongeloofwaardig. Het beste is om één duidelijke keuze te maken en daar volledig voor te gaan. Met een goede bedrijfsnaam kun je die keuze kracht bij zetten. Cheaptickets is een hierbij een goed voorbeeld – je weet precies wat je krijgt, en daardoor is het een passende naam voor dat merk. 

Voorbeeld: Colgate, het tandpastamerk, is een voorbeeld van een bedrijf dat even haar eigen identiteit vergeten was. Die gingen in de jaren ‘80 namelijk ineens diepvrieslasagne verkopen. Ja, daar zat natuurlijk helemaal niemand op te wachten. Het idee van lasagne met een vleugje tandpasta – brrrrr, nee, dank u. 

Hoe begin je met branding?

Bij grote bedrijven (met grote budgetten) gaat het (re)branding proces vaak zo:

  • Onderzoek: je onderzoekt je markt, klanten, concurrenten en doelgroep
  • Strategie: op basis van de resultaten, formuleer je je waarden, visie en missie
  • Design: deze principes worden vertaald in een huisstijl en visuele identiteit
  • Implementatie: de nieuwe identiteit wordt uitgerold en geïmplementeerd

Om zelf aan de slag te gaan met je identiteit, kun je eerst jezelf een paar vragen stellen. Deze vragen vormen samen een soort test waaraan je kan meten hoe onderscheidend jouw bedrijf is en waarom het bestaansrecht heeft.

  • Wie ben je?
  • Wat doe je?
  • Waarom doet het er toe?

Nu lijken dit vrij eenvoudige vragen, maar vergis je niet: vertellen wie je bent, wat je doet en waarom dat waarde heeft, kan nog knap lastig zijn. Vooral die laatste vraag is belangrijk – want het is de vraag die je losmaakt zet van de rest. Wat doe jij anders? En waarom is dat interessant voor de klant? Om deze vragen te beantwoorden, moet je dus een beetje weten hoe de markt in elkaar zit, wat je klanten motiveert en wie je concurrenten zijn. Daarvoor kun je onderzoek doen. 

Tip: met de antwoorden op de bovenstaande vragen heb je nu in principe een ‘elevator pitch’ voor je bedrijf. Dit is een kort verkooppraatje die jij in kan zetten wanneer je hem nodig hebt. Het idee is dat jij gedurende de ‘reis’ van verdieping naar verdieping in een lift alles kan vertellen over jouw bedrijf. Je kan je voorstellen dat dit geen lange reis is – zo’n 15 tot maximaal 30 seconden – dus het moet zo kort en to-the-point mogelijk zijn. 

Denk ook na over de toekomst. Als je van plan bent om ooit internationaal te gaan, dan heb je er baat bij daar nu al rekening mee te houden in je strategie. 

  • Wat is jouw ambitie? (Waar zie je het bedrijf over 5 jaar? Over 10 jaar?)
  • Wat zijn je doelen?
  • Wat zijn je uitdagingen?

Uit de antwoorden op al deze vragen kun je een missie en visie statement formuleren. Een missie is wat je doet, een visie is waar je naartoe wilt. Dat zijn de essentiële drijfveren achter jouw bedrijf. Handig om erbij te houden, als anker voor jouw bedrijf en richtlijn voor de toekomst.

Voorbeeld van een visie:

We willen het meest duurzame koffiebedrijf ter wereld zijn.

Voorbeeld van een missie:

Wij maken elke dag de beste duurzame koffie van Nederland. 

Pas als je de basis hebt staan en weet wie je bent, wat je doet, waarom dat ertoe doet én waar je naartoe wilt, kun je bezig met praktische dingen zoals je bedrijfsnaam, huisstijl en tone of voice.

Heb je hulp nodig bij positioneren van jouw merk en het formuleren van jouw merkverhaal? Ik ga graag met je in gesprek om erachter te komen wat jouw merk drijft en hoe we dat om kunnen zetten in een sterk verhaal. Neem contact met me op via mijn contactformulier of stuur me een mailtje op hi@simoneduiker.nl.

Deel artikel:

Meer artikelen:

Blauw vierkant met de tekst: hoe bepaal je jouw doelgroep

Hoe bepaal je je doelgroep?

Als je bezig gaat met je communicatie en marketing, is het wel zo handig als je weet tegen wie je het hebt. Bepaal je doelgroep met onderzoek en persona’s.

Ga naar de inhoud